Header Ads

Bahana Minum Air Ketum Sahabat Baik Aku Pergi Untuk Selama-Lamanya


Ramai yang sedia maklum bahawa ketum adalah dilarang sama sekali penggunaannya di Malaysia. Undang-undang juga telah mengharamkan pengambilan ketum secara terbuka.

Di Malaysia gejala pengambilan ketum semakin berleluasa kerana dipercayai bahan terlarang tersebut begitu mudah didapati hampir di seluruh negeri.

Pokok Ketum. - Foto Berita Harian
Seorang lelaki telah berkongsi tentang akibat ketum rakan baiknya telah meninggal dunia. Beliau sendiri amat menyesali di atas kematian rakannya itu kerana dialah sahabat baiknya itu meminum ketum.


Oleh: Muhamad Fauzi Jamaluddin

Kesan Minum Air Ketum

Kawan aku dah meninggal seminggu lepas akibat kegagalan organ dalaman kerana bahana ketum. Semua sel telah lumpuh. Akhirnya dia hembuskan nafas terakhir di hadapan kami.

Aku jadi bingung. Hati berdebar.

Ya Allah, Apa aku dah buat. Dulu dia tak minum ketum. Tapi aku yang ajak. Kononnya aku cakap KETUM ini UBAT. Nak bagi hilangkan sakit badan. Dia pun minum. Hari-hari lepak kedai kopi mengetum. Mula-mula kosong. Lepas tu ada kawan kata nak bagus campur dengan air coke. Kami pun campur.


Lama juga kami minum. Bertahun-tahun. Tapi sejak kebelakangan ini dia selalu mengadu sakit perut. Sakit pinggang. Badan panas. Dia minum ketum pun tak bantu. Akhirnya dia dimasukan ke wad. Doktor sahkan buah pinggang dan usus dia dah rosak. Kami satu geng dah cuak. Tak lama dia masuk wad. Dia meninggal.

Aku menyesal. Aku terfikir kenapa Allah tak ambik aku jugak. Umur kami sama ja. Ada isteri. Anak anak pun dah besar. Tapi aku asyik dengan ketum. Allah pilih dia pergi dulu. Aku tekad nak berhenti. Tak mau dah minum ketum.

Isteri aku bantu cari penawar. Alhamdulillah. Dengan niat AKU BERHENTI KERANA ALLAH, aku dapat berhenti dalam masa 7 hari je. Aku pun susah nak pecaya. Tapi Allah memang maha pengasih. Aku taubat. Aku benci KETUM.

Al Fatihah untuk sahabatku.

Kisah benar dari pesakit ketum.

Bagi yang ingin pulih dan mencari penawar ketum serta cara menghilangkan ketagihan ketum, boleh whatsapp pada saudara Mohd Fauzi di talian 019-2795442.

No comments

Powered by Blogger.