Header Ads

Inai Homemade Dengan Modal Kurang RM3 Tahan Lama, Lagi Cantik & Merah, Paling Penting Boleh Bawa Solat


Inai atau Henna adalah menjadi kesukaan kaum wanita dan seringkali digunakan ketika majlis perkahwinan serta majlis tertentu malah ada juga memakainya kerana minat untuk mencantikkan diri.

Inai boleh didapati dalam berbagai jenis yang kini turut dijual di mana-mana sahaja termasuk kedai runcit malahan turut dijual secara atas talian yang membuktikan begitu mudah untuk mendapatinya.

Namun, setiap inai mempunyai perbezaan dan kelebihan yang tersendiri sama ada warnanya cantik atau tidak. Malahan, ada juga inai yang di jual di pasaran dikatakan tidak berkualiti.

Bagi peminat inai, anda kini boleh mendapatkan inai dengan membuatnya sendiri dan inai homemade dikatakan memiliki berbagai kelebihan dan keunikannya seperti warnanya lebih cantik dan merah berbeza dengan inai yang berada di pasaran.

Gambar hiasan
Anda boleh pelajari cara-cara membuat inai melalui perkongsian wanita ini, Rosdiana Dian melalui Mingguan Wanita dan sila ikut langkah-langkah yang dikongsikan agar inai yang diinginkan memenuhi citarasa anda sendiri.

Hi semua…

Mak nak share inai homemade yang mak buat siang tadi.

Actually Uolls buleh jugak tanya pakcik Google. Cuma resepi ni mak dapat dari kawan Mak.

Mungkin lain orang lain bahannya.. modal tak sampai 3 hengget.

3 Bahan-bahan asas:



1. Kapur sireh/ kapur makan tu. Ini paling utama. Takde ni maka pewarna tak boleh serap dalam kuku. (Sukatan hujung sudu kecil). Sikit secoet ja.. jangan banyak-banyak takut panas, kang sakit pulak kuku tu Mak tak jamin.


2. Sabun mandi yang jenis ketul/ buku. (Sukatan 2cm persegi). Atau,sabun axion pun boleh.


Ada orang pakai sabun axion atau brand lain janji bentuk pes tu. Jangan yang cecair tu tau. (Kalau axion dlm Sukatan 1 sudu besar).


3. Pewarna makanan kaler ceri merah. Ada yang pakei sirap, ikut lah nak warna apa pun… oren, purple, hijo, coklat ke hitam ke. Siapa berani nak kuku kaler-kaler leh try. Jangan yang kordial tau… itu tak boleh, lain jadinya karang. Agak-agak sukatan setengah atau sebotol ikut kepekatan).

SUKATAN KAPUR


Haaa.. agak-agak gini laaa sukatan kapur sireh tu tadi… jangan banyak sangat kang lain jadinya.. Hehehee.

JENIS PEWARNA


Ini la pewarna makanan yang mak pakai. Pewarna Ceri Merah cap bunga Rose. Rege dalam rm2.50. Ada jugek yang pakei sirap. Tak kesah la Uolls nak kaler apa pun.. ungu ke.. ijau ke… hitam coklat ke.. mak tak rela pulak nak kaler ijau.. Hihihi.. Tapi…. jangan yang jenis kordial tu tau.. naiyaaa ja kang tak jadik.

HASILNYA


Ni struktur bancuhan 3bahan asas tadi.

Sentiasa pengantin baru ler katakannnn…

Lagi satu yang beli kat kedai tu tak tahan lama.. kejap ja pudar.

Nak carik daun inai nak tumbuk-tumbuk jenuh ler pulak. Maka, terhasil laa inai moden ni.

Cara-cara bancuhan:


Campur semua 3 bahan asas ke dalam mangkuk dan adun hingga sebati. Boleh adjust ikut kelikatan dan kecairan hasil. Toksah campur air, kemudian sapu rata dikuku pakai putik kapas yang saiz kecil.

Biarkan 20-30 minit, ala-ala kering. Kemudian cuci bersih-bersih.

Alaaaaa… susah-susah tak dapat nak agak kuantiti bahan boleh beli ja inai readymade kat kedai tapi cuma inai tu tak kekal lama laaa.. lekas pudar.

Yang ni tahan lama hingga ikut habis kuku dipotong.

Lagi satu, yang paling penting buleh bawa SOLAT. Sebab warna menyerap ke dalam kuku. Bukan hanya sekadar menutup permukaan kuku macam quitick tu. Tak percaya, lepas pakai try ler kikis.

Buleh ke idok.

Selamat mencuba!

No comments

Powered by Blogger.