Bagaimana Cara Hilangkan Sakit Jantung dan Kolestrol Tinggi Dalam Badan

Jus bawang putih untuk jantung

Serangan sakit jantung adalah antara penyakit utama yang menyebabkan kematian yang berlaku secara tiba-tiba tanpa disangka. Biasanya, punca sakit jantung berlaku pada bahagian dada yang dikaitkan dengan masalah jantung sama ada pembuluh darah (Arteri) tersumbat akibat kolestrol dan lemak yang menyebabkan aliran darah terganggu tidak boleh mengalir ke bahagian jantung sesiapa sahaja tidak kira pada lelaki atau wanita.

Tanda-tanda sakit jantung tersumbat atau simptom yang kerap dialami oleh pesakit jantung pada peringkat awal biasanya akan berlaku gejala penyakit jantung seperti yang berikut;

1. Sakit pada bahagian dada, biasanya dada sebelah kiri
2. Kesakitan itu seperti dada ditekan dengan kuat
3. Ada pesakit mengatakan seperti rasa terbakar, pedih ulu hati dan seperti dicucuk.
4. Sakit berkenaan boleh terus merebak ke bahagian leher kiri dan tangan kiri
5. Mengeluarkan peluh yang terlampau banyak (Diaphoresis)
6. Menjadi sesak nafas
7. Sering berdebar-debar
8. Terasa nak pengsan atau kerap pengsan

Walau bagaimanapun, tanda sakit jantung dikatakan mempunyai berbagai jenis dan tanda yang disebutkan di atas adalah antara penyebab yang sering berlaku kepada kebanyakkan pesakit jantung mengikut kajian yang telah dilakukan.

cara merawat sakit jantung tradisional

Bagaimana cara mengatasi penyakit jantung yang amat digeruni ini? Sebenarnya, terlalu banyak jenis perubatan yang dilakukan oleh ramai orang pada hari ini untuk mencegah sakit jantung, sama ada melalui perubatan moden iaitu bertemu doktor pakar atau menggunakan petua serta ramuan tradisional yang dijadikan ubat yang dikatakan ada juga yang paling mujarab.

Di Facebook, seorang wanita berkongsi resepi cara merawat sakit jantung dan cara mengatasi kolestrol tinggi dengan tonik kesihatan yang beliau buat sendiri di rumah. Tonik kesihatan semulajadi tersebut dikatakan sangat bagus untuk meringankan badan serta melawaskan pembuangan selain mengurangkan kadar kolestrol dalam badan.

Menurutnya, resepi kesihatan tersebut didapati daripada seorang pesakit yang kini semakin pulih dan baik selepas mengamalkan pemakanan ubat jantung tradisional tersebut yang menggunakan bawang putih yang dijadikan sebagai jus dicampurkan dengan beberapa bahan lain. Ia juga mampu menghilangkan sesak nafas, badan dikatakan menjadi semakin ringan serta bertenaga dan juga sebagai salah satu cara hilangkan sakit dada.

Lebih mengejutkan, Shakina Ismail turut menyatakan bahawa pesakit berkenaan tidak lagi perlu menjalani sebarang pembedahan bypass yang biasanya dibedah akibat saluran arteri tersumbat selepas sebulan beliau mengambil resepi jus tonik kesihatan yang sangat bagus ini.

Resepi jus ini juga dipercayai sangat bagus bagi ibu-ibu yang dalam pantang untuk kembalikan kecergasan badan, kembalikan bentuk badan yang langsing dan juga sebagai cara untuk membuang angin dalam badan. Tetapi, pengambilan ubat ini harus mengikut kesesuian masing-masing sekiranya bayi masih lagi menyusu badan.

Resepi Tonik Kesihatan Sakit Jantung

Cara nak hilangkan sakit jantung

  • Secawan cuka epal (Apple Cider Vinegar)
  • 1/2 cawan madu

BAHAN A

Cara cepat menghilangkan penyakit jantung

  • Bawang putih 5 ulas besar
  • Halia 3 ketul besar
  • Lemon 3 biji
  • Kopek dan buang kulit bahan-bahan A
  • Basuh dan bilas, kemudian potong bahan A kecil2.

Cara Membuat:

Cara melegakan sakit dada sesak nafas tanpa ubat

  • Blender semua bahan A dgn 2 cawan air.
  • Masukkan bahan A dalam periuk.
  • Masukkan juga secawan cuka epal (Apple Cider).

Ubat sakit jantung

  • Masak semua sekali dengan api sederhana sampai betul2 mendidih. (Masa sedang kacau bacalah zikir dan doa yang bersesuaian untuk sakit jantung demi mencari barokah Allah)
  • Angkat. Biar seketika dalam 30 minit, kemudian masukkan 1/2 cawan madu. Kacau rata.

Petua mengubati penyakit jantung

  • Biar betul- betul sejuk. Masukkan dalam botol. (Saya dapat 3 botol)
  • Simpan dalam fridge.
  • Minum 1 sudu kecil setiap pagi masa perut kosong.

Kaedah rawatan sakit jantung

Inilah jus kesihatan campuran 5 ramuan :
Halia, bawang putih, lemon, cuka epal dan madu yang saya gunakan untuk minum setiap pagi sebelum sarapan.

Tonik yang dijadikan sebagai penawar dah siap disejukkan dan dimasukkan ke dalam botol, boleh disimpan dalam peti sejuk.

BACA JUGA : Cara menurunkan tekanan darah tinggi dengan cepat

Sukatan Minumannya :

Ikut resipi asal hendaklah diminum 3 sudu teh selepas bangun tidur ketika perut kosong sekali sehari. Tapi saya hanya mengambil satu sudu teh dan itu pun sudah cukup kuat. Semoga bermanfaat buat semua. Saya berkongsi info kerana Allah SWT. - Shakina Ismail

Selamat mencuba! - koleksiviral.com

Petua Putihkan Gigi Dengan Cepat & Berkesan (Cara Memutihkan Gigi)

cara-cara memutihkan gigi

Apabila gigi kita kuning pasti akan membuatkan kita menjadi malu untuk berdepan serta bercakap dengan orang terutamanya orang yang baru dikenali. Apakah cara memutihkan gigi atau apa petua putihkan gigi dengan cepat dan berkesan?

Tidak memutihkan gigi kuning juga menyebabkan seseorang itu akan hilang keyakinan diri malahan akan menjadi tekanan sekiranya tidak dirawat atau dibiarkan begitu sahaja. Oleh itu, putihkan gigi anda segera sebelum gigi menjadi tidak sihat dan rosak akibat makanan dan minuman yang anda ambil setiap hari.

Untuk dapatkan gigi putih, cantik dan bersih dengan cepat pula, tidak semestinya anda perlu berjumpa doktor atau dapatkan produk putihkan gigi di farmasi atau di klinik kerajaan, mengapa?

Sebenarnya, cara memutihkan gigi secara semulajadi atau petua putihkan gigi dengan cara tradisional juga telah terbukti berkesan dan sangat menjimatkan kerana boleh dilakukan di rumah sahaja dan menjimatkan kos.

Petua Putihkan Gigi Dengan Cepat


cara putihkan gigi dalam masa 3 minit

Perkongsian petua dan tips cantikkan gigi dari saudari Fitriah Azman ini menunjukkan cara-cara untuk memutihkan gigi dengan menggunakan bahan yang amat mudah didapati dari rumah sahaja.

Malahan ianya juga senang untuk dibuat dengan beberapa langkah saja menjadikan cara ini sangat senang, cepat dan berkesan. Berikutnya adalah perkongsian beliau cara putihkan gigi dari laman Facebook untuk anda semua.



Posted by Fitriah Azman on Tuesday, October 10, 2017


Cuba anda bayangkan jika anda ingin bertemu dengan orang bisnes atau siapa saja, mesti level confident anda tiba-tiba merudum kalau gigi nampak kuning, betul tak?

Iya lah. Masa COD Spray tudung kat customer mestilah kena senyum. Nak kepochi dengan customer mesti buka mulut, nampak gigi. Jadi, masa ni cuak alahai kalau gigi kuning.

Maklumlah. Pagi tadi je gosok gigi. Nak jumpa orang belah petang, segala mak nenek masuk dalam mulut tu. Tambah pulak tak pernah putihkan gigi, malu kan?

Jadi, saya nak share la petua putihkan gigi dengan dua bahan yang mudah didapati. Saya dah cuba. Terbukti berkesan okay! Gigi nampak bersih. Nafas pun segar. Korang kena cuba jugak tau.

BACA : Petua Menghilangkan Sakit Gigi Dengan Cepat

Bahan-Bahan untuk Putihkan Gigi:

Cara putihkan gigi dengan soda bikarbonat

- Soda bikarbonat
- Perahan lemon

Cara Memutihkan Gigi Yang Kuning Dengan Cepat :

Baking soda untuk karang gigi

1. Letak soda bikarbonat dalam bekas.
2. Perah lemon tadi ke dalam bekas yang dah diletakkan soda bikarbornat.
3. Kacau dan sekatakan larutan tadi sehingga jadi paste macam ubat gigi dan campurkan sedikit air.
4. Gosok gigi seperti biasa. Biarkan selama 3 minit atau 5 minit. Kemudian barulah berkumur seperti biasa.

petua memutihkan gigi dengan garam

Walau bagaimanapun, nasihat Fitriah, cara putihkan gigi sebegini tidak boleh diamalkan dengan kerap kerana dibimbangi gigi akan terhakis kerana selalu menggunakan kedua-dua bahan tadi terutamanya lemon.

Anda juga disarankan menambahkan garam dan Aloe Vera gel ke dalam larutan tersebut untuk tujuan mengurangkan karang gigi anda. Selamat mencuba.

Selain petua untuk putihkan gigi cara tradisional, anda boleh juga membuat rawatan pemutihan gigi atau teeth whitening di klinik gigi swasta dan kerajaan. Jenis rawatan pemutihan agak berbeza mengikut klinik dan kepakaran serta keperluan pelanggan.

Agak-agak berapa harga putihkan gigi di klinik swasta dan kerajaan? Sebenarnya, harga mungkin tidak sama bagi klinik swasta dan sesetengahnya mencecah RM1000 ke RM1200 manakala klinik kerajaan mungkin lebih murah.

Semoga perkongsian petua memutihkan gigi dan cara-cara putihkan gigi dengan menggunakan soda bikarbonat dan lemon akan membantu gigi anda jadi lebih putih dan bersih. Semoga bermanfaat. - koleksiviral.com

Doktor Ini Kongsi 8 Cara Nak Suruh Perokok Berhenti Merokok Dengan Cepat dan Berkesan

Berhenti hisap rokok

Semua orang tahu merokok membahayakan kesihatan dan memudaratkan badan selain mudah mendapat berbagai jenis penyakit yang berkaitan dengan paru-paru, jantung dan sebagainya. Biarpun kebanyakannya perokok tegar sedar akan hal ini, namun untuk berhenti dengan mengejut bukanlah sesuatu yang mudah.

Mengapa susah sangat nak berhenti merokok? Apakah cara atau tips untuk berhenti merokok dengan cepat dan berkesan? Soalan-soalan seperti ini pasti menjadi pertanyaan mereka yang ingin berhenti dari merokok tetapi masih lagi tidak dapat melakukannya. Ada yang cuba berhenti tetapi akibat kesan berhenti merokok secara mendadak, ada yang sakit, demam dan sebagainya.

Sebenarnya, kesedaran dan keinginan untuk tidak lagi menghisap rokok pasti ada dalam diri mereka yang telah melihat bagaimana orang yang menghisap rokok menanggung penderitaan mereka. Ibu atau pasti isteri pasti terus menerus menyuruh dan memujuk anak atau suami supaya jangan hisap rokok tetapi semua itu tidak menjadi.

Tips untuk berhenti merokok selamanya yang sebenarnya adalah daripada hati dan nafsu sendiri. Cara nak suruh suami atau anak berhenti merokok pula sebenarnya tidaklah susah kerana seorang isteri atau ibu harus memainkan peranan serta berikan kesedaran kepada si perokok tanpa putus asa. Berikan mereka sedikit masa dan nasihati mereka dengan cara yang lembut, pastinya satu masa nanti mereka akan meninggalkan tabiat merokok tersebut.

Perkongsian dari Dr. Ezainy M. Sallih ini menyarankan kepada semua isteri di luar sana agar mengikuti bagaimana cara untuk menangani dan memujuk suami supaya tidak merokok lagi. Petua ini juga boleh digunakan oleh ibu bapa atau sesiapa yang tidak ingin melihat orang yang disayangi terus merosakkan tubuh badan mereka.

Cara Nak Suruh Perokok Berhenti Merokok

Orang yang menghidu asap rokok berisiko tinggi mendapat penyakit.

Anda berhadapan dengan ahli keluarga yang merokok?
Rasa susah untuk nasihat mereka? Sukar untuk berhenti?

Saya senaraikan beberapa langkah terbaik untuk menghentikan tabiat merokok.

1. Sedut minuman

Apabila kita menyedut minuman dengan menggunakan straw, ia akan mengganti dan membantu untuk menhenti keinginan menyedut rokok.

2. Mengunyah dan makan

Salah satu cara untuk melupakan kita dengan tabiat merokok ialah ambil apa-apa makanan. Kerapkan makan. Bagi mengelakkan kenaikan berat badan, ambil makanan yang rendah lemak dan kolesterol. Kuantiti sedikit secara kerap. Ambil buah-buahan contohnya. Mengunyah chewing gum juga bagus.

3. Penuhkan jadual bulanan anda

Ini paling best! Buat jadual bulanan secara tetap. Sebelum masuk bulan baru, pastikan anda buat jadual harian selama sebulan. Padatkan rutin harian. Semakin sibuk anda, semakin lemah keinginan anda terhadap perkara lain seperti merokok.

4. Banyakkan aktiviti sihat

stop hisap rokok
Bersukan adalah cara terbaik untuk berhenti merokok.

Berbasikal, bersukan dan berlari contohnya. Sibukkan diri dengan aktiviti sukan dan lasak akan menjadikan hidup lebih bermanfaat.

5. Ingat semula kenapa anda berhenti merokok

Tulis besar-besar di dinding, di pintu peti ais, di dapur dan di bilik. Letak gambar keluarga dan anak-anak. Anda pasti akan sentiasa bermotivasi dengan matlamat asal anda.

6. Simpan duit setiap hari

Jadikan amalan menyimpan wang yang selama ini anda guna untuk rokok dengan menyimpan di tabung. Kalau sebelum ini setiap hari beli sekotak rokok berharga sepuluh ringgit contohnya. Sekarang simpan nilai berkenaan setiap hari di tabung simpanan anda. Bila keinginan untuk merokok datang, lihat kembali berapa banyak wang yang telah anda simpan semenjak berhenti merokok.

7. Tulis semua trigger kepada merokok

Anda mesti tahu apa situasi yang menyebabkan anda akan merokok. Tulis dan senaraikan semuanya. Kenalpasti kelemahan anda. Elakkan ia. Tak guna kalau mampu berhenti tiga bulan tapi merokok semula hanya kerana perkara yang anda sendiri boleh elak.

8. Keep on track

Kekalkan momentum dan motivasi anda. Banyakkan hadiri program bermanfaat seperti ceramah agama, aktiviti bersama keluarga, create hobi baru. Semua perkara ini akan membuat anda terus konsisten dengan matlamat anda. Jangan putus asa!

Semoga bermanfaat. Saya doakan anda semua diberi kesihatan berpanjangan dan dikurnia keluarga bahagia.

Dr. Ezairy M.Sallih

Dorongan dan sokongan dari berbagai pihak terutamanya dalam keluarga adalah penting untuk memastikan perokok tegar berhenti merokok untuk selamanya. Kesabaran yang tinggi juga harus ada untuk menangani masalah ini dan perokok juga wajib memujuk hati serta nekad untuk berhenti, MESTI BOLEH. - koleksiviral.com

Petua Kuruskan Badan Dengan Cepat Tanpa Ubat (Tips Turunkan Berat Badan)

Kurus tanpa senaman

Sebenarnya banyak cara untuk menurunkan berat badan dengan cepat dan berkesan tanpa sebarang ubat-ubatan dan produk yang tertentu untuk dewasa dan remaja. Bermula dengan senaman yang berjadual sehinggalah melakukan diet seimbang untuk mendapatkan berat badan yang ideal dan sesuai tidaklah sesukar mana jika anda mempunyai keinginan yang tinggi ke arah itu, malahan mungkin dalam masa seminggu atau sebulan sudah nampak kesannya.

Dengan melakukan beberapa program diet untuk kuruskan badan dengan cara menjaga pemakanan pastinya impian anda itu berhasil. Yang paling penting tubuh badan anda lebih selamat dan tiada sebarang kesan sampingan daripada bahan-bahan dari ubat diet untuk kurus yang kebanyakannya mempunyai bahan kimia yang tinggi.

Tips Kuruskan Badan


Petua tradisional kuruskan badan juga dikatakan sangat baik untuk diamalkan dan yang penting anda harus tahu apakah makanan untuk kurangkan berat badan anda itu sesuai dengan diri anda. Tapi, ramai yang bertanya adakah cara nak kurus tanpa senaman? Mungkin mustahil, kerana senaman membantu seseorang itu membakar lemak dan sebagainya.

Untuk itu, anda harus mengetahui serba sedikit tentang kondisi badan anda sama ada sesuai atau tidak, apakah jenis senaman yang boleh dilakukan dan apakah cara yang paling sesuai untuk anda lakukan demi menguruskan badan.

Merujuk kepada mereka yang lebih berpengetahuan tentang bagaimana untuk mengurangkan berat badan dengan betul adalah perlu supaya anda tidak melakukan sebarang kesilapan atau memudaratkan diri sendiri.

Berikutnya beberapa tips yang mujarab dan petua kurus secara sihat yang kami kongsikan yang anda boleh amalkan tanpa ubat atau menggunakan sebarang produk yang semakin banyak di pasaran.

Sarapan Pagi

cara menguruskan badan
Ramai yang beranggapan dengan tidak mengambil sarapan pagi, berat badan boleh dikurangkan dengan efektif kerana dikatakan sedang berdiet. Sebenarnya, tindakan ini salah yang akan melambatkan metabolisme tubuh dan mengambil sarapan dengan makanan yang sesuai seperti mempunyai kandungan serat dan protein yang tinggi untuk tenaga adalah diharuskan.

Menu atau makanan untuk kurus yang sesuai bagi sarapan adalah seperti makanan yang kaya dengan serat dan protein seperti sayur-sayuran, putih telur dan juga susu. Pemakanan yang betul dan seimbang juga akan membantu anda untuk kempiskan perut, malahan anda lebih bertenaga.

Minum Air Kosong

Resepi makanan diet

Dengan meminum air putih atau air masak juga membantu dan sekiranya diambil segelas air kosong sebelum makan adalah sangat baik untuk metabolisme tubuh. Anda disarankan minum air masak sekurang-kurangnya 8 gelas sehari untuk penjagaan kesihatan tubuh badan supaya dapat membantu proses untuk penurunan berat badan.

BACA JUGA: Lelaki Ini Kongsi Rahsia Bagaimana Dia Turunkan Berat Badan 30Kg Dalam Masa 6 Bulan Sahaja.

Amalkan dengan minum segelas air kosong sebelum makan serta mengurangkan pengambilan makanan berat juga diboleh diamalkan. Dengan meminum air kosong sebelum makan juga mampu memberikan kesan kenyang yang cepat pada perut.

Perbanyakkan Pergerakan

Kurus tanpa ubat

Berjoging dengan teratur adalah salah satu program diet yang sangat disyorkan kerana dengan cara ini kebanyakkan orang boleh menguruskan badan mereka. Apabila kita mulakan dengan jogging pasti senaman turut dilakukan dan lakukanlah cara ini dengan konsisten serta berjadual.

Banyak bergerak seperti larian sebegini adalah satu senaman yang mudah selain untuk kesihatan yang baik ia juga mampu membakar kalori atau lemak di dalam tubuh selepas pergerakan badan seperti larian dan senaman sering dilakukan.

Pengambilan Makanan Berserat

Tips diet turunkan berat badan

Mengambil makanan yang mengandungi serat yang banyak adalah sangat penting untuk sesiapa sahaja kerana ia merupakan salah satu cara untuk diet yang berhasil. Makanan yang mempunyai serat yang sangat tinggi adalah seperti sayur-sayuran dan juga buah-buahan.

Jadi, untuk mendapatkan kesan yang cepat anda digalakkan mengambil makanan seperti sayur dan buah. Elakkan pengambilan makanan yang bergoreng atau mempunyai banyak lemak seperti makanan yang bersantan, dengan itu diet anda pasti akan berjaya.

Jangan Makan Malam Yang Ada Karbohidrat

Mengurangkan berat badan

Untuk mengempiskan perut anda dan penurunan berat badan dengan berkesan anda tidak boleh mengambil makanan yang mempunyai karbohidrat di waktu malam. Makanan yang berkarbohidrat tidak terlalu diperlukan kerana ketika waktu malam aktiviti yang kita lakukan terlalu terbatas sebaliknya waktu untuk rehatkan badan dan tidur.

Walau bagaimanapun, jika anda ingin makan pada malam hari, buah-buahan atau sayur-sayuran adalah yang terbaik. Jika anda ingin memakan bersama nasi, pastikan nasi yang diambil itu dalam kuantiti yang sedikit dan lebih baik jika tidak diambil langsung. Sayur rebus adalah pilihan yang tepat untuk tujuan diet anda.

Mengapa perlu diambil ubat-ubatan yang belum tentu kebaikannya sedangkan kita boleh menguruskan badan dengan cara bersenam dan menjaga pemakanan? Cara tradisional dengan menggunakan bahan semulajadi juga adalah antara cara yang terbaik dan mujarab untuk mengurangkan berat badan.

Tanpa diet ekstrem dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat dan bebas daripada lemak pasti perut kempis tak buncit lagi, badan anda langsing, cantik, slim, pinggang ramping dan kelihatan lebih berkeyakinan. Kekalkan berat badan anda dengan amalan memakan makanan yang seimbang dan bersenam selalu dan amalkan tips menguruskan badan dengan mudah dan cepat pasti kesihatan anda akan lebih baik dan kurus dalam waktu yang singkat.

Semoga berjaya. - koleksiviral.com

Cara Hilangkan Resdung Dengan Cepat (Petua dan Rawatan Resdung Tradisional)

rawatan resdung

Resdung adalah sejenis penyakit yang disebabkan terjadinya keradangan atau inflamansi di bahagian rongga hidung atau dinding sinus akibat jangkitan kuman iaitu virus atau bakteria yang menjadi punca dan tanda-tanda resdung. Ia juga turut dikenali sebagai sinusitis walaupun terdapat perbezaan yang mana ia boleh dijangkiti oleh semua orang tanpa mengira had umur.

Cara Merawat & Petua Menghilangkan Sakit Gigi Dengan Cepat Tanpa Ubat

petua sakit gigi

Apakah cara menghilangkan sakit dengan cepat? Sakit gigi adalah sakit yang akan menyerang gigi sesiapa sahaja termasuk kanak-kanak dan ia sangat dibenci oleh semua orang di dunia ini. Serangannya tidak mengira masa sama ada waktu makan atau bila-bila sahaja yang membuatkan pesakit hilang tumpuan untuk melakukan kerja dan aktiviti seharian.

Terkadang sakit gigi berlubang sampai ke kepala dan telinga dan apakah penyebab sakit yang kita rasai itu terus menerus? Adakah makanan penyebab kesakitan pada gigi kita? Makanan adalah satu faktor yang menjadikan gigi sakit kerana sisa makanan yang tertinggal pada gigi diurai oleh kuman bakteria.

Siapa yang boleh tahan jika gigi sakit dan gusi berdenyut tak terkata? Lebih-lebih lagi kalau gigi berlubang besar memang sangat sakit ditambah dengan gusi bengkak. Biasanya, gigi geraham sama ada atas atau bawah yang sering sakit dan berlubang yang menyebabkan gusi membengkak dan mungkin mempunyai ulat gigi yang menjadi punca kesakitan.

Kalau boleh ingin saja hentakkan kepala ke dinding atau cabut terus gigi yang sakit itu dengan menggunakan apa saja alat yang ada dengan niat supaya kesakitan itu hilang dengan cepat. Lebih parah lagi, semua orang yang ada nak saja dimarah-marahkan. Betul?

cara menghilangkan sakit gigi berlubang
Gigi sakit memang sangat mengerikan dan menakutkan.

Tapi bagaimana cara untuk menghilangkan sakit gigi dengan cepat dan berkesan? Biasanya jika pergi ke klinik kita akan diberi ubat  tahan sakit atau ubat yang dibeli di farmasi pun sama sekadar menahan sakit sahaja memandangkan gigi belum boleh dicabut kerana sedang sakit.

Tetapi, cara perubatan sakit gigi menggunakan ramuan herba asli yang semulajadi atau secara tradisional juga tidak kurang hebatnya kerana ia juga telah membuktikan keberkesanannya yang mampu mengatasi rasa sakit gigi yang teruk.

Malah, menerusi laman CNN Indonesia, seorang pengusaha kosmetik dan jamu yang dikenali sebagai Martha Tilaar turut mengatakan bahawa bunga cengkih adalah salah satu ubat tradisional yang mampu mengubati sakit gigi dengan berkesan.

Beliau turut mengakui petua ini adalah yang terbaik dengan menggunakan bunga cengkih sewaktu berkumur dan sehingga kini beliau masih mengekalkan serta mengamalkannya dan giginya juga masih kuat sampai sekarang, katanya.

Berikutnya adalah salah satu cara menghilangkan sakit gigi dengan cepat dan mujarab menggunakan bunga cengkih dan daun salam seperti yang disarankan oleh Martha Tilaar yang telah menggunakan cara ini untuk mengatasi kesakitan pada giginya sebelum ini.

Petua Hilangkan Sakit Gigi Tanpa Ubat


cara menghilangkan sakit gigi depan atas
Daun Salam dan Bunga Cengkih

Bahan-Bahan:

3 biji bunga cengkih
5 helai daun salam
Air secukupnya

Cara Membuatnya;

1. Terlebih dahulu anda harus memanaskan air secukupnya sehingga mendidih
2. Masukkan helaian daun salam dan bunga cengkih ke dalam periuk. Sila rebus sehingga  air rebusan tersebut mendidih dan mengeluarkan aroma wanginya.

Cara Menggunakan;

Air rebusan tersebut haruslah digunakan untuk berkumur pada setiap waktu sebelum tidur. Kumurlah beberapa kali ketika air menjadi suam, insha Allah kesakitan itu semakin berkurangan.

Senang bukan? Tidak salah rasanya jika kita mencuba sebagai ikhtiar untuk menghilangkan kesakitan pada gigi sebelum mengambil sebarang ubat-ubatan lain.

Walau bagaimanapun, keberkesanan selepas menggunakan petua ini adalah dikatakan berbeza pada setiap orang. Mungkin kesakitan itu hilang dengan cepat dan mungkin juga lambat di atas sebab faktor-faktor lain yang harus diambil kira. Apa yang lebih penting adalah berikhtiar agar kesakitan yang menyakitkan itu segera hilang dan berkurang.

Sebenarnya, masih banyak lagi petua dan cara untuk menghilangkan sakit gigi tanpa ubat iaitu dengan kaedah tradisional dengan guna bahan-bahan semulajadi yang mudah kita dapati dari rumah. Berikutnya kami kongsikan beberapa petua mudah yang mungkin dapat hilangkan sakit gigi anda dengan segera.

BACA JUGA : Cara Hilangkan Bau Badan Dengan Cepat & Berkesan Guna Bahan Semulajadi

Ubat Sakit Gigi Cara Kampung

Jus buah untuk menyembuhkan gigi sakit
Buah tomato boleh keluarkan ulat gigi?

1. Air garam juga boleh digunakan dengan cara berkumur iaitu sesudu kecil garam dicampurkan dengan secawan air suam. Kacau dan kumurlah sehingga hilang kesakitan dan pastikan jangan sampai tertelan.

2. Minyak gamat juga boleh digunapakai dengan letakkan minyak gamat pada putik kapas lalu disapukan ke bahagian yang sakit itu.

3. Listerine juga dapat membantu menghilangkan plak gigi yang dilihat sebagai antara punca dan penyebab terjadinya gejala sakit gigi. Kumur dan basuh gigi sehingga bersih dengan 3 kali sehari.

4. Air rebusan sirih tua juga boleh anda guna untuk kurangkan sakit gigi dengan mengambil 10 helai daun sirih yang direbus bersama 5 ke 6 gelas air. Kemudian tapiskan lalu dikumur dan pastikan sakit itu hilang.

5. Mungkin ramai yang belum tahu tomato juga berguna untuk kurangkan kesakitan gigi dan gusi kita. Malahan ia juga mampu mengeluarkan ulat gigi sekiranya gigi anda itu dimakan ulat. Anda hanya perlu memasukkan buah tomato muda yang dibelah dua kepada bahagian gigi yang sakit lalu digigit.

Selepas mengigit, anda perlu berkumur dengan air bersih. Sekiranya petua ini sangat sesuai dengan anda, pastinya sakit gigi anda itu akan hilang dengan cepat.

6. Bawang putih boleh juga digunakan dengan hiris nipis dan ditampalkan pada bahagian sakit itu. Anda perlu membiarkan tempelan gigi bersama bawang putih itu sekurang-kurangnya selama satu jam dan kemudiannya anda lihat sendiri kesannya. Insha Allah akan hilang.

Doa Untuk Rawatan Sakit Gigi

Berikutnya kami kongsikan beberapa ayat Al-Quran yang boleh dijadikan penawar dan amalan bagi mengurangkan sakit gigi mengikut cara Islam. Anda boleh amalkan doa ini dengan kerap sebagai cara cepat untuk menyembuhkan kesakitan yang dialami. Insha Allah pasti ada penyembuhan jika kita membaca dengan yakin.

Doa sakit gigi dalam Islam
Doa Sakit Gigi

Pastikan bawang putih ada bersama ketika membaca doa ini.

Sesungguhnya, sakit gigit itu amat menyakitkan dan menyeksakan dan jangan biarkan kesakitan itu berpanjangan serta berlarutan. Dapatkan nasihat daripada doktor dengan pergi ke klinik gigi untuk mendapatkan rawatan gigi yang terbaik. Mungkin gigi anda masih lagi dapat diselamatkan.

Selalulah gosok gigi mengikut waktu dan cuci dengan bersih, pasti anda jarang sakit gigi jika gigi, gusi dan mulut sentiasa dijaga. Jangan biarkan bakteria membiak di dalam mulut anda, mari membasmi dan mencegah kuman yang ada dalam gigi. Mulai hari ini, anda harus menggosok gigi dengan kerap pada setiap hari.

Semoga perkongsian cara menghilangkan sakit gigi berlubang dengan cepat dan berkesan bermanfaat buat sesiapa saja yang mencari petua sakit gigi. - koleksiviral.com

Kadar Bayaran Terkini Buat Passport Antarabangsa Malaysia & Pembaharuan Secara online

Cara buat pasport Malaysia antarabangsa

Jabatan Imigresen Malaysia telah pun membuat pengumuman tentang kadar bayaran untuk memperbaharui atau membuat passport Antarabangsa Malaysia bagi tempoh selama lima tahun dari tarikh dikeluarkan untuk semua warganegara Malaysia adalah sebanyak RM200 bagi satu pasport.

Ini bermakna harga bayaran yang terbaru itu telah dikurangkan sebanyak RM100 jika dibandingkan dengan kadar bayaran asal yang terdahulu iaitu sebanyak RM300. Pengurangan ini juga menunjukkan kadar bayaran Pasport Malaysia Antarabangsa untuk tempoh sah selama dua tahun pada tahun 2017 juga telah dimansuhkan.

Kadar Bayaran Pasport Malaysia 2018


Perbaharui Passport Malaysia

1. Pemohon biasa (13 Tahun hingga 59 Tahun) – RM200

2. Warga Emas (60 Tahun ke atas) – RM100

3. Kanak kanak (12 Tahun dan ke bawah) – RM100

Kanak-kanak yang berumur di bawah 4 tahun digalakkan membawa gambar bersama semasa membuat permohonan mengikut sepsifikasi yang telah ditetapkan.

4. Siswazah Luar Negara (bawah 21 tahun) – RM100

Pelajar yang berumur 21 tahun dan ke bawah yang menerima tawaran melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah di Institut Pengajian Tingg (IPT) di luar negara perlu mengemukakan dokumen sokongan yang berikut;

  • A. Surat tawaran IPT atau Agensi Pengambilan Pelajar atau surat tawaran biasiswa atau tajaan.
  • B. Resit yuran pendaftaran
  • C. Kad Matrik Pelajar (jika sedang belajar).
5. Jemaah Haji – RM100

Surat pengesahan dari Tabung Haji atau agensi yang telah dilantik perlu dibawa bersama semasa membuat permohonan pasport.

6. Orang Kelainan Upaya (OKU) – Percuma

Golongan OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) perlu membawa Kad Pendaftaran yang telah dikeluarkan oleh JKM sebagai bukti kebenaran.

Cara Terkini dan Panduan Buat Pasport Malaysia Antarabangsa

Sebelum membuat permohonan untuk mendapatkan pasport Antarabangsa, anda disarankan untuk mengetahui serba sedikit tentang garis panduan bagaimana untuk membuat pendaftaran dan memohon pasport sebelum mengisi borang.

Dokumen, gambar pasport, harga kos bayaran, keperluan, kegunaan, surat sokongan dan syarat-syarat untuk dapatkan passport adalah antara perkara penting yang harus anda ketahui dan senaraikan untuk isi borang permohonan nanti sama ada dalam talian atau hadir ke pejabat Imigresen.

Berikutnya adalah maklumat tentang bagaimana untuk buat permohonan pertama kali atau yang baharu. Sila klik pautan di bawah ini:

Garis Panduan dan Prosedur Permohonan Baharu Passport Malaysia Antarabangsa

Cara Permohonan Renew Passport Antarabangsa Malaysia Online

Cara memohon pasport online

Myonline Pasport adalah satu cara dan kemudahan rakyat Malaysia yang ingin membuat permohonan perbaharui Passport Malaysia secara atas talian melalui internet.

Permohonan secara online juga boleh membuat bayaran dengan menggunakan kad kredit atau kad debit secara terus (FPX).

Pemohon boleh membuat pilihan untuk mengambil pasport di pejabat pengeluar pasport yang disenaraikan dalam sistem. tarikh dan masa untuk pengambilan passport akan ditentukan oleh sistem berdasarkan hari dan masa permohonan yang telah dibuat.

Waktu serahan. Permohonan yang dibuat sebelum jam 3 petang hari bekerja akan diserahkan pada hari yang sama dan permohonan selepas jam 3 petang akan diserahkan pada jam 10 pagi hari bekerja berikutnya.

Untuk memohon atau semak secara online anda boleh klik pautan di bawah:

Permohonan Passport Antarabangsa Secara Atas Talian

Info Utama Portal Rasmi Jabatan Imigresen Malaysia

Melalui portal Jabatan Imigresen Malaysia, anda boleh mendapatkan sebarang maklumat berkaitan dengan mudah dan cepat. Semuanya hanya di hujung jari sahaja seperti yang berikutnya:
  • Semakan Status Permohonan Pas Pelajar
  • Semakan Status Permohonan Permit Masuk (myOnlinePermit)
  • Semakan Status Kawalan Imigresen untuk Warganegara Malaysia - Blacklist (SSPI)
  • Semakan Permohonan Pembantu Rumah/ Pekerja Asing
  • Lain-lain Semakan dan Perkhidmatan Secara Dalam Talian (Online)

INFO PENTING
  1. Pemohon perlu hadir sendiri untuk mengambil pasport dengan mengemukakan kad pengenalan, pasport sedia ada dan resit bayaran. Tiada wakil dibenarkan.
  2. Bagi pemohon di bawah umur 18 tahun perlu membawa sijil kelahiran dan penjaga yang sah yang telah memberi kebenaran perlu hadir bersama.
  3. Sekiranya pemohon atau penjaga tidak hadir semasa kutipan pasport, pasport tersebut tidak akan diserahkan.
Semoga bermanfaat! - koleksiviral.com

Ustaz Ini Kongsi Cara Merawat & Doa Penawar Sihir dan Gangguan Jin

doa elak sihir

Sihir adalah merupakan satu perbuatan yang menyakiti atau mempengaruhi badan, hati atau akal seseorang yang disihir secara tersembunyi yang biasanya membabitkan makhluk halus. Ianya dilakukan di luar hukum alam untuk tujuan tertentu. Sebagai contoh untuk mengubati penyakit, menyakiti seseorang dengan menghantar sihir seperti santau atau untuk meramal masa depan serta biasanya dalam bahasa Melayu dipanggil ilmu hitam.

Maksud sihir dalam Islam adalah orang Islam sememangnya dilarang keras untuk mengamalkan sihir kerana telah mengingkari hukum Allah dan juga boleh jatuh syirik sekiranya sihir diamalkan tanpa merujuk kepada agama Allah. Sebaiknya sebagai umat Islam harus kita elakkan perkara syirik sebegini.

Tanda-tanda atau ciri-ciri orang yang terkena sihir sama ada sihir guna-guna, pemisah, pengasih, pembenci, cinta, pelalau, penunduk, tanah kubur dan sebagainya, biasanya dikatakan nafsu syahwatnya semakin meningkat yang menyebabkan jiwa dan batinnya menjadi lemah serta mudah dirasuk. Ini kerana badannya dikatakan tidak suci atau tidak mandi wajib atau hadas yang mendedahkan dirinya kepada syaitan dan jin yang amat menyukai orang yang sedemikian.

Gangguan jin dan makhluk halus Raja Bomoh yang terkenal dikatakan pernah mengubati sihir orang ramai.

Cara merawat atau rawatan penawar sihir dan gangguan jin boleh dilakukan dengan bermacam cara dan kaedah, sama ada dari bacaan ayat Al-Quran atau doa untuk menghilangkan sihir dalam tubuh yang biasanya terkena buatan orang dilakukan oleh mereka yang lebih arif seperti dari Pusat Rawatan Islam, Perubatan Tradisional dan sebagainya.

Seorang ustaz daripada Pusat Perubatan Islam Al-Mujahidin telah berkongsi bagaimana beliau mengesan dan mengatasi sihir selepas beliau sendiri yang terkena sihir selepas pesakit datang berubat dengannya di pusat rawatan berkenaan. Beliau turut berkongsi tentang petua dan ayat pembatal sihir dan juga doa pendinding diri penghancur ilmu hitam.

Ramai yang bertanya kepada saya, "Ustaz, sepanjang buat rawatan, ustaz tidak pernah ke terkena sihir dan tempias dari pesakit?"

Saya jawab, "Tipulah saya jika kata saya tak pernah terkena. Saya juga adalah insan biasa seperti anda semua. Jika saya terleka, pasti kena.

Kadang-kadang muntah darah pun pernah, kembung perut biasa saya kena.

"Paling tak dapat dilupakan, saya diuji kena buang air kecil lima minit sekali selama dua hari. Kejap-kejap nak terkencing. Masa itu Ya Allah, susahnya, nak tidur pun susah."

CARA MENEPIS SIHIR


Tanda ada jin dalam badan Air garam digunakan untuk elak sihir.

Selain mandi ais yang saya amalkan dalam seharian, saya buat minum air garam. Caranya, ambil segelas air suam, ambil secubit garam dan masukkan ke dalam air yang kita hendak minum. Sebaiknya minum sebelum tidur kerana semasa kita tidurlah makhluk halus menganggu kita.

Selepas bangun dari tidur, sebelum menggosok gigi amalkan juga minum air garam ini. Selepas masukkan garam, baca Al-Fatihah dan Al-Ikhlas sebanyak tiga kali. Kemudian baca Laa Haula WaLaa Quwwata illa Billaah tiga kali dan selawat tiga kali, kemudian minum.

Buatlah sekiranya buat dengan yakin, insha Allah diberi perlindungan oleh Allah dari sebarang ancaman sihir. Jika buat cara di atas, jika anda sendawa, bermakna ada gangguan dalam badan. Jika muntah, batuk seram sejuk, bermakna gangguan yang anda alami amat teruk.

Buatlah sekerap yang mungkin. Jika anda buat anda rasa segar badan dan rasa ringan, bermakna apa yang anda buat berkesan. Semuanya atas keizinan Allah juga.

Cara di atas adalah cara saya sendiri untuk mengelakkan sihir dalam badan. Semoga bermanfaat untuk semua.

Sumber: Pusat Perubatan Islam Al-Mujahidin

Kami kongsikan juga beberapa ayat dan doa yang kami dapatkan dari Ustaz Sharhan di laman YouTube untuk mereka yang memerlukan untuk mengatasi sihir, ilmu hitam dan makhluk halus.

Ayat Pembatal Sihir dari Ustaz Sharhan

Rawatan Sihir dan Ayat Al-Quran


Ayat Batal Sihir


Baca: Pasangan Suami Isteri Hampir Bercerai, Sering Mimpi Ngeri Kerana Terkena Sihir Pemisah Dari Siam

Semoga perkongsian cara merawat sihir berserta ayat Al-Quran dan doa elak sihir daripada Ustaz ini akan membantu anda untuk mengubati diri sendiri atau menghilangkan sebarang gangguan jin dan syaitan dalam tubuh badan dengan berjaya. Amalkan dengan yakin dan berdoalah kepada Allah agar diberikan kesembuhan dengan cepat. Semoga bermanfaat.

Cara Memutihkan Kulit Tangan dan Kaki Dengan Cepat dan Berkesan Gunakan Dua Bahan Ini Sahaja

Cara Memutihkan Kulit Petua Tradisional

Pasti ramai tertanya macamana dan bagaimana cara memutihkan kulit dengan cepat dan berkesan serta ingin kulit cerah dan berseri agar tampil dengan cantik dan penuh yakin. Biasanya wanita sangat mengutamakan kecantikan kulit sama ada di wajah dan badan secara keseluruhannya termasuklah badan, kulit tangan dan juga kaki.

Untuk mencerahkan kulit, kebanyakan mereka, lelaki atau wanita sanggup melakukan apa saja cara demi mencapai impian itu walaupun harus berhabis wang ringgit membeli produk kosmetik dan sebagainya. Macamana agaknya cara memutihkan kulit tangan dan kaki dengan cepat?

Mengapa harus membelanjakan wang yang banyak untuk mencerahkan kulit sedangkan ada cara memutihkan kulit dengan cepat, mudah, murah dan berkesan boleh dilakukan untuk mendapatkan kulit wajah dan badan tampak lebih gebu berseri. Sebenarnya, bermacam petua tradisional dan cara putihkan kulit secara semulajadi boleh diamalkan, cuma malas dan rajin saja. Betul tak?

Cara Putihkan Kulit Dengan Vaseline
Kulit yang cantik dan gebu adalah impian semua wanita.

Petua dan Cara Memutihkan Kulit Tangan dan Kaki

Terbaru, satu petua dan cara memutihkan kulit yang boleh anda amalkan dan boleh dipraktikkan seperti yang dikongsikan oleh Puan Eina Shukry ini kerana beliau sendiri telah mengamalkan rahsia ini. Dalam jangka masa satu bulan, anda akan dapat melihat perubahan yang ketara selepas diamalkan, hitam menjadi putih, gelap menjadi cerah pasti akan berseri-seri di wajah selepas impian tercapai.

Lebih menarik lagi, cara mudah dan efektif ini tanpa menggunakan banyak modal dan murah pula dengan menggunakan dua gabungan produk sahaja iaitu Krim Kecantikan Safi dan losyen Vaseline atau Nivea, hasilnya pasti akan mengejutkan anda semua kulit jadi putih. Tak percaya? Ikuti perkongsian beliau di bawah ini.

Rahsia Kulit Putih Cantik Berseri

Inilah dua bahan utama yang saya amalkan untuk kulit tangan dan kaki memandangkan dah berkerak sangat. Duk sental-sental hilang daki kejap je, putihnya tidak kekal mana.

cara mencerahkan kulit
Vaseline botol kecik je ni tapi tahan lama.

Boleh juga pakai dekat seluruh badan, tapi saya lebih fokus dekat tangan je sebab tangan dah kontra dengan kulit muka. Kulit muka bertona-tona cerah sejak amalkan produk kecantikan.

Bila letak tangan dekat muka beza sangat, so thats why cari solution simple ni. Murah pun murah. Penggunaan untuk berbulan-bulan dengan sekali invest je.

Saya dapat tips ni pun dari rakan fb juga. Tak tahu siapa. Dah lupa. Lepas tu terus pergi cari losyen dengan krim Safi ni. Terima kasih pada empunya tips.

Saya amalkan losyen Vaseline dengan Krim Safi dalam masa sebulan dan lihatlah hasilnya. Itu pun saya pakai setiap hari sebelah malam je. Siang harinya tak boleh sebab ade anak kecil, sikit-sikit basuh tangan, rugi losyen nanti.

Untuk hasil yang terbaik, pakai waktu malam dan siang. Lebih cepat kesan dia.

Cara memutihkan kulit muka secara semulajadi
Hasilnya setelah gigih setiap malam pakai. No filter at all. Original from my skin.

Gambar atas mungkin selepas dua minggu penggunaan. Gambar bawah tambah lagi dua minggu penggunaan. Lebih kurang sebulan.

Sebelum ni tangan tak la sebegitu rupa. Lebih malap dari ni tapi tak la teruk. Jadi saya polish setiap malam, maka itulah hasilnya.

Calit-calit dulu krim Safi kat kulit kita dan sapu sampai rata, barulah sapu losyen.

cara putihkan kulit tangan dan kaki
Cara pakai: Sapu dulu krim Safi biar rata kat semua kulit, lepas tu baru pakai losyen.

Nota Tambahan

Pastikan losyen tersebut dari Vaseline/ Nivea.

Krim Safi tersebut gabungan lidah buaya dan Habbatus Sauda yang warna hijau (Krim Kecantikan).
Jangan tertukar antara krim kecantikan dan krim pelembab. Ramai yang salah beli.

Kepada mereka yang berminat dan ingin mencerahkan kulit anggota badan, bolehlah mempraktikkan dengan membeli bahan-bahan yang diperlukan serta mengikuti cara yang betul supaya hasilnya memuaskan hati seperti mana yang Puan Eina Shukry kongsikan.

BACA : Umur Dah 30 Tapi Macam 19 Tahun, Siapa Sangka Wanita Ini Amalkan Petua Orang Dulu-Dulu Sehingga Kulitnya Cantik Merah Jambu

PERHATIAN

Satu perkara yang perlu anda tahu sebelum mencuba cara ini, tidak semua kulit kita sesuai dengan sesuatu produk kecantikan tertentu. Sekiranya kulit anda sensitif atau alahan dengan produk kosmetik, anda dinasihatkan tidak mencubanya kerana dikhuatiri kesan sampingan yang akan menyebabkan kegatalan, kulit jadi merah dan sebagainya.

Berikutnya kami kongsikan juga rakaman video yang dihasilkan oleh Zarraz Beauty House, bagaimana petua mencerahkan kulit dengan bahan-bahan semulajadi atau alami tanpa perlu mengeluarkan duit yang banyak.

Cara Putihkan Kulit

Inilah petua tradisional cara memutihkan kulit
Semoga perkongsian cara memutihkan kulit tangan dan kaki ini akan membantu anda yang ingin kulit putih. Amalan ini haruslah konsisten dan wajib berusaha supaya hasilnya nanti akan memuaskan. Yang paling penting rajinkan diri dan jangan malas. Semoga bermanfaat dan selamat mencuba! - koleksiviral.com

Tanda-tanda Tonsil Sakit Tekak Seperti Ini Tak Semua Perlu Lakukan Pembedahan & Buang

cara mengatasi tonsil

Jika anak seringkali demam suhu panas dalam jangka masa yang lama berbanding biasa, keadaan tersebut mungkin adalah tanda-tanda tonsil sedang menyerang anak anda. Selain itu, anak-anak atau baby pasti akan jadi sakit tekak dan susah menelan, radang atau bengkak tonsil yang biasanya diikuti dengan sakit kepala, sembelit, sakit telinga, lemah badan dan turut hilang selera makan.

Pasti ramai ibu bapa yang tertanya adakah bahaya tonsil? Petua hilangkan sakit tekak dan kahak akibat sakit, berjangkit, berdarah atau bengkak yang berpanjangan? Apakah ubat sakit tekak yang paling mujarab? Adakah harus lakukan pembedahan tonsil sekiranya bernanah dan sebagainya. Bagaimana cara untuk menghilangkan dan petua untuk mengatasi sakit seperti ini?

BACA : Petua Menghilangkan Batuk Berkahak Bayi Dan Kanak-Kanak Dengan Daun Sireh

Anda jangan bimbang lagi kerana seorang doktor yang dikenali sebagai Dr. Ezairy M. Salih telah berkongsi di Facebook bagaimana beliau pernah menghadapi berbagai jenis kes yang membabitkan sakit tonsil. Ikuti perkongsian beliau sepertti berikut;

cara menghilangkan tonsil pada bayi

Sakit Tekak Kerana Tonsil dan Rawatan


“Doktor, anak saya ini kerap sangat kena sakit tekak, banyak dah doktor kata dia ada tonsil, boleh ke saya nak dia buat operation, buang saja tonsilnya?”

Perlu disedari bahawa tidak semua kes-kes tonsillitis memerlukan pembedahan tonsillectomy iaitu membuang tonsil. Oleh itu, apakah rawatan sebaiknya?

Pesakit seharusnya diberikan rawatan ubat-ubatan terlebih dahulu. Dapatkan rehat yang cukup di rumah. Minum air secukupnya. Buat pemeriksaan bersama doktor.

Ubat antibiotik perlu diberi jika ada tanda-tanda ia disebabkan oleh jangkitan bakteria sahaja. Ini kerana kebanyakan kes tonsillitis adalah disebabkan oleh virus. 15-30 peratus sahaja disebabkan oleh jangkitan bakteria!

Apakah tanda-tanda masalah tonsil disebabkan oleh jangkitan bakteria?

1. Tompok-tompok keputihan pada permukaan tonsil.

2. Demam panas, terutama disertai sakit tekak melebihi tiga hari.

3. Peningkatan sel darah putih leukosit dalam darah

4. Bakteria yang biasa menyerang tonsil ialah Group A Beta-Hemolytic Streptococci.

Apakah kriteria dan ciri-ciri bahawa anak anda memerlukan pembedahan untuk membuang tonsil?

1. Serangan tonsillitis teruk yang berulang melebihi enam serangan setahun beserta dengan demam panas dan bengkak kelenjar leher.

2. Sekatan pada saluran pernafasan sehingga mengganggu pernafasan, proses menelan dan percakapan. Masalah ini jika tidak dirawat dengan baik boleh membawa kepada sindrom apnea (berhenti pernafasan).

3. Nanah perintonsil (di sekitar tonsil) yang melebihi sekali serangan. Juga dipanggil peritonsillar abscess.

4. Bengkak satu sisi tonsil sahaja, tonsil membesar pada satu sisi sahaja yang berkemungkinan kanser. Harus berhati-hati.

BACA : Petua Hilangkan Batuk Berkahak Dan Gatal Tekak Dengan Bawang Putih

Info gambar:

tonsil pada kanak kanak
Gambar 1 menunjukkan pembengkakan tonsil disertai dengan pembengkakan pada kelenjar leher.


penyakit tonsil dan cara hilangkan
Gambar 1 menunjukkan pembengkakan tonsil disertai dengan pembengkakan pada kelenjar leher.

Semoga bermanfaat kepada semua. Perkongsian dari Dr. Ezairy M. Salih.

Khasiat dan Kebaikan Cuka Epal Yang Sangat Disukai Oleh Rasulullah Kerana Keistimewaannya Tersendiri

Cuka Apple

Apabila berbicara tentang petua cara nak kurus dan mengurangkan kegemukan, cuka epal atau Apple Cider Vinegar adalah antara ramuan yang sering menjadi pilihan mereka yang ingin mencapai kehendak mereka itu untuk kuruskan badan. Tapi mengapa? Ianya kerana cuka epal adalah antara salah satu ubat yang dilihat sangat mujarab untuk menguruskan badan selain untuk beberapa penyakit lain seperti gout dan lain-lain serta ia juga adalah antara makanan sunnah seperti madu, kurma dan banyak lagi.

Sebenarnya, cuka epal sangat mudah didapati di mana sahaja sama ada di pasar raya, farmasi dan kedai runcit. Ia juga mempunyai berbagai jenis seperti cuka epal Sahara, Heinz, Gulsan dan sebagainya.   Malahan cuka epal dilaporkan sangat banyak khasiatnya dan mempunyai banyak kebaikan daripada keburukan. Biasanya, ramai yang bertanya bagaimana cara minum cuka epal? Adakah cuka epal untuk kurus? Adakah ianya halal? Berapa harga, cara buat cuka epal dan sebagainya.

Kebaikan dan Khasiat Cuka Epal


Satu perkongsian yang jadi tular di laman Facebook menjelaskan tentang kebaikan, khasiat dan manfaat cuka epal yang sangat bermanfaat kepada orang ramai di Malaysia sehingga menjadi perhatian netizen yang turut berkongsi tentang info yang sangat baik ini. Berikutnya adalah perkongsian tersebut;

untuk muka atau wajah, rambut, kucing, kesihatan dan organik

Allah meletakkan keberkatan dalam cuka, ia telah digunakan oleh para nabi sebelum aku”, diriwayatkan oleh hadrat Aisyah, Muslim dan Ibnu Maja Nabi s.a.w suka kepada cuka.

Jabir menceritakan: Suatu hari Rasulullah mengajak saya ke rumahnya.dihidangkan roti. Baginda bertanya:

"Adakah apa-apa perasa?" Sahabat menjawab, "tidak, hanya ada cuka." Nabi berkata, "cuka adalah perasa yang baik." Hadrat Jabir berkata: "Aku suka kepada cuka sejak aku mendengar daripada baginda S.A.W." Hadrat Naf’a berkata: "Aku pula menyukai cuka sejak aku dengar daripada Jabir." (hadis riwayat Muslim, Abu Dawud, Nasa’i)

Apabila kita mengambil cuka epal, ia akan menghilangkan kelesuan badan dan boleh dirasai perbezaannya dengan pantas dalam masa beberapa jam sahaja. Selepas minum cuka apple maka air kecil anda akan lebih jernih.

BACA : Cara Turunkan Darah Tinggi Dengan Cepat Dengan Gunakan Halba, Serai dan Kelapa Muda.

Anda juga boleh melakukan ujian menggunakan kertas litmus iaitu kertas yang digunakan untuk menguji tahap pH. Bermakna sebelum minum cuka apple air kencing anda berasid dan selepas minum cuka apple air kencing anda lebih berakali.

Daging, ikan, telur, minyak kelapa, hijau, cuka dan makanan lain-lain yang berkhasiat bertindak seperti ubat untuk hati. Sebahagian ahli perubatan dari timur percaya bahawa tekanan perasaan atau dikenali sebagai stress adalah akibat daripada hati. Cuka adalah detokfikasi untuk bersihkan hati.

Dari dahulu lagi cuka dan madu telah digunakan dalam perubatan untuk kesihatan manusia sejagat. Cuka epal sangat berguna untuk melarutkan deposit kalsium yang menyakitkan dalam badan, untuk sakit sendi seperti arthritis dan masalah lain-lain lagi. Antara kelebihan cuka apple adalah :

Kelebihan dan Keistimewaan

harga dan cara minum cuka epal

1. Memecahkan lemak dalam badan

2. Melancarkan laluan darah

3. Menambah dan menguatkan tenaga dalaman

4. Meningkatkan kecergasan dan kecerdasan otak.

5. Melawaskan usus kecil dan besar

6. Bertindak sebagai Anti alergi, Antiseptik, Anti anemia, Anti ulcer

7. Menghilangkan masalah jerawat

8. Menyahkan penyerapan dan pengumpulan lemak.

9. Menambah metabolisma di bahagian badan tertentu.

10. Menyingkir air yang berlebihan . (Pemparitan Limfatik)

11. Menguat dan melembabkan kulit dan menegangkannya.

12. Merawat selulit.

13. Membuang lemak yang berlebihan dibahagian-bahagian yang tidak diperlukan seperti bonggolan-bonggolan.

14. Meredakan sengal dan sakit sendi.

15. Menurunkan risiko masalah barah dan jantung.

16. Mengandungi anti oksidan yang menjaga kesihatan jantung.

17. Meningkatkan kesihatan membran paru-paru

18. Meningkatkan kekuatan dan kesihatan tulang dengan menambah bahan kimis iaitu boron pada mineral tulang

19. Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dgn mengekalkan tahap kolesterol darah

20. Mengawal berat badan ke paras ideal

21. Menghilangkan stress dan membantu tidur yang nyenyak, dan sebagainya.

Sebenarnya kebaikan dan kegunaan cuka epal sangat banyak jika ingin disenaraikan. Antara khasiat yang lain adalah seperti untuk kecantikan kulit wanita, ibu mengandung, dalam masakan, dan banyak lagi seperti yang dikongsikan oleh laman Facebook Afdhal Merawat Kanser yang turut dikongsikan mereka di laman YouTube.

BACA : Petua Mengatasi Saluran Darah Tersumbat Sebelum Jadi Lebih Teruk

Manfaat Cuka Epal

1. Menghilangkan sakit sendi

Cuka epal bersifat antiradang yang boleh mengurangkan sakit sendi pada sesetengah orang. Campurkan 1-2 sudu cuka dengan segelas air dan minum 1-2 kali sehari.

2. Menghilangkan ketuat

Rendam kapas dalam cuka epal kemudian ikat di atas ketuat dengan band-aid semalaman. Ulangi rawatan sehingga ketuat kering dan jatuh serta tiada sisa yang tertinggal lagi.

3. Jangkitan sinus

4. Selsema

5. Jerawat

6. Kolestrol tinggi

7. Keletihan yang kronik

8. Sakit ulu hati

9. Sakit tekak
 
10. Dermatitis

11. Artritis(bengkak sendi)

12. Gout

13. Menurunkan kadar kolestrol tidak baik.

14. Mengimbangi tekanan darah di dalam badan.

15. Selain itu , cuka epal mampu membantu mengekstrak kalsium daripada buah-buahan, sayur-sayuran dan daging untuk menguatkan tulang.

16. Cuka epal yang kaya dengan kalium, membantu proses detoksifikasi harian untuk kecantikan kulit, merawat masalah kerapuhan kuku dan gigi serta keguguran rambut.

17. Kehadiran beta karotin dalam cuka epal membantu memperbaharui kerosakan sel-sel tubuh akibat aktiviti radikal bebas, menegangkan dan memudakan kulit.

19. Cuka epal mengandungi asid malik yang berfungsi sebagai agen antikulat untuk menentang jangkitan kuman, bakteria dan lain-lain hidupan mikroorganisma.

20. Cuka epal juga boleh mengimbangi kadar asid-alkali di dalam badan, membantu malarutkan himpunan asid urikdi sekeliling tulang rawan seterusnya menghilangkan sakit-sakit dan lenguh-lenguh pada sendi, otot, dan badan.

Semoga bermanfaat.

Petua & Cara Simpan Santan Supaya Pekat, Kekal Segar, Tahan Lebih Lama & Tak Mudah Basi

cara simpan santan segar

Dalam masakan harian bagi masyarakat kita di Malaysia sejak dulu lagi kebanyakannya akan menggunakan santan sebagai penambah rasa untuk bermacam jenis masakan seperti gulai, rendang, masak lemak cili padi dan berbagai lagi.

Kegunaan santan segar asli yang diperah dan dimasukkan dalam masakan tertentu pasti akan menyedapkan lagi makanan tersebut berbanding dengan masakan yang menggunakan santan segera yang boleh dibeli di kedai-kedai dan pasar raya yang biasanya dibungkus dalam kotak dan bungkusan plastik.

Cara Hilangkan Bau Badan Dengan Cepat & Berkesan Guna Bahan Semulajadi

Mempunyai bau badan yang busuk atau masam adalah satu masalah yang harus dipandang serius oleh lelaki dan wanita kerana dengan keadaan ini seseorang itu pasti akan merasa malu, hilang keyakinan diri dan merendah diri sehingga terpaksa mencari bagaimana cara untuk menghilangkan bau badan secara cepat dan berkesan.

tips menghilangkan bau badan wanita

Ada sesetengah daripada kita menggunakan semburan deodarant atau minyak wangi sebagai langkah untuk mengatasi bau badan yang semakin ketara itu. Walau bagaimanapun, wangian tersebut belum tentu dapat menyelesaikan masalah sesetengah badan yang berbau tengit, hangit dan busuk sehingga melekat pada baju yang dipakai di bahagian ketiak dan sebagainya.

Selain menggunakan wangian dan beberapa produk untuk hilangkan bau badan berkenaan, terdapat juga beberapa petua tradisional yang telah diamalkan oleh orang dulu-dulu dengan menggunakan bahan semulajadi yang terbukti keberkesanannya seperti yang dikongsikan ramai pengguna di laman sosial Facebook.

Tips Hilangkan Bau Badan


1. Daun Sirih

cara menghilangkan bau badan dengan cepat

Khasiat dan kelebihan daun sirih telah terbukti dan ianya bertindak sebagai antiseptik malahan ia juga turut mengandungi zat yang sangat aktif untuk tujuan menghilangkan bau badan yang disebabkan oleh bakteria yang menyerang.

Cara untuk mengamalkan petua ini adalah dengan mengambil 5 helai daun sireh dan terus direndamkan ke dalam bekas atau teko yang mengandungi air panas. Setelah beberapa ketika air rendaman tersebut didapati suam, anda harus meminumnya sebagai langkah untuk mengatasi tubuh badan anda yang berbau itu.

2. Bunga Cengkih

bau badan busuk

Ambil beberapa kuntum bunga cengkih dan letakkan ke dalam secawan air panas. Sila pastikan dan rendamkan bunga cengkih tersebut sehingga kembang sebelum diminum ketika airnya menjadi suam. Amalan meminum air rendaman bunga cengkih juga adalah salah satu cara untuk mengelakkan badan berbau busuk.

3. Timun

cara menghilangkan bau ketiak dengan timun

Timun juga adalah antara salah satu sayuran terbaik untuk manusia dan ia juga boleh digunakan sebagai salah satu cara untuk mengurangkan bau badan. Caranya mudah sahaja dengan memotong sebiji timun tersebut kepada beberapa bahagian yang anda inginkan.

Ketika anda sedang mandi, gosokkan kepingan timun yang dipotong itu tadi ke bahagian badan anda selama beberapa minit dan kemudiannya dibilas dengan air bersih.

4. Limau Nipis atau Lemon

tips menghilangkan bau badan sudah terbukti

Limau nipis atau lemon boleh juga digunakan untuk tujuan membuang bau yang terdapat di badan anda. Sila perahkan salah satu daripada buah ini beberapa biji ke dalam air mandian anda dan kemudiannya tambahkan sedikit air ros atau air dari ekstrak bunga lain yang wangi. Anda harus mandi dengan menggunakan air campuran ini dan perlu diamalkan setiap hari agar keberkesanannya terbukti.

5. Tomato

cara hilangkan bau ketiak tradisional

Buah tomato adalah antara yang terbaik juga untuk tujuan ini. Sila hancurkan sekurang-kurangnya dua biji tomato dan sila campurkan dengan daun sage.

cara menghilangkan bau ketiak pada baju
Daun Sage

Kemudiannya sapukan campuran daun sage dan tomato itu tadi ke beberapa bahagian badan anda yang sering berpeluh dan berbau seperti ketiak, leher dan juga badan anda. Biarkan sapuan tersebut selama sekurangnya 15 minit sebelum anda meneruskan mandian dan bilas sehingga bersih.

Petua dan tips untuk hilangkan bau badan ini dikongsikan di laman Facebook serta netizen turut mengakui bahawa ianya sangat berkesan jika sering diamalkak secara konsisten.

Selamat mencuba! - koleksiviral.com